pátek 23. března 2018

Recenze - audiokniha: Ivana Chřibková - Když to tam není, tak to tam nehledej

Krátký, ale opravdu velmi zábavný a vtipný příběh Anny, dívky, která se z vesnice přestěhuje do Prahy, aby tam začala svůj nový život. Ve vsi zanechává svou platonickou lásku - kněze Nathaniela a také milující rodinu. Tatínka, který neumí moc psát dopisy, jak říká esemeskám, a maminku, která Anně neváhá nabalit plnou tašku jídla, aby v Praze nepohubla.

Autor: Ivana Chřibková
Forma: Audiokniha
Délka: 4 hodiny, 2 minuty
Vydavatel: Bookmédia, Audiotéka
Interpret: Vanda Hybnerová

Když to tam není, tak to tam nehledej je kraťoučká knížka, v našem případě audiokniha na čtyři hodiny, plná humorných a lehce ironických zážitků jedné mladé holky z vesnice, která se vydá do Prahy, aby tam začala žít nový a určitě lepší život. Chřibková popisuje Anninýma očima, jak se cítí vesničanka uprostřed velkoměsta, v nemoderním účesu a poválečném kabátu po babičce. Jak začíná, žijíc ve sklepním bytě, spící pouze ve spacáku, jak si hledá první zaměstnání a začíná se pomalu orientovat v Praze.

Osobně nemám příliš ráda, když se mám někam do neznáma vypravit úplně sama a navíc tam bydlet, nikoho neznat, hledat si zaměstnání, přátele... To je pro mě osobně noční můra. Ale Anna to kupodivu zvládne, s pár trapasy a přešlapy velmi dobře a humorně. Najde si první práci - v knihkupectví, najde si první přátele a také nové bydlení i se sympatickou spolubydlící.

Spolu s ní prožíváme také první pokusy o seznámení s muži, smějeme se jejímu nákupu karimatky a podivné schůzce, prožíváme s ní ztrátu milované osoby i platonickou nenaplněnou lásku ke knězi Nathanielovi. Přejeme jí pracovní úspěchy a prožíváme cestování za rodinou i přáteli.

Musím se přiznat, že jsem od knížky neměla velká očekávání, spíše jsem na ni byla zvědavá. Dostala jsem však naprosto skvělý příběh ze života jedné obyčejné ženy, která začínala jako prodavačka v knihkupectví a postupně se snažila získat své vysněné zaměstnání. S hlavní hrdinkou jsem vše neskutečně prožívala. Obdivovala jsem ji za kuráž a odvahu, smála se jejím příhodám, i smutnila, když přišla o drahou osobu.

Knížka byla rozdělena na kraťoučké kapitolky, které byly podány tak trochu deníkovou formou. Interpretkou byla Vanda Hybnerová, která se dokázala do Anny neuvěřitelně vcítit a vyprávěla příběh velmi autenticky. Její hlas mi k příběhu dobře seděl a ironické poznámky podávala velmi svěže a vtipně. Dlouho se mi nestalo, že bych se smála nahlas, ale u této audioknihy to ani jinak nešlo. Některé hlášky mi v hlavě zní ještě teď a asi na ně jen tak nezapomenu.

Audiokniha Když to tam není, tak to tam nehledej určitě není na jedno poslechnutí. Je to přesně ten tip audioliteratury, ke které se budete vracet, když se budete chtít odreagovat, uvolnit, zarelaxovat si a nezatěžovat hlavu ničím náročným. Zároveň je to audiokniha, u které se zasmějete a můžete ji poslouchat stejně dobře před spaním, jako v autě, nebo jako já - při práci.

Děkuji obchodu Audiotéka.cz, že mi umožnilo audioknihu poslouchat, protože jsem se opravdu dobře bavila.

Audioknihu Když to tam není, tak to tam nehledej můžete zakoupit ZDE.