pondělí 17. července 2017

Recenze: Oldřiška Ciprová - Dívčí válka

Známá autorka českých historických románů s kapkou romantiky vydala novou knihu. Jedná se tentokrát o zpracování opravdu netradičního příběhu pro historický román. Místo, aby si zvolila osobnost z českých dějin, sáhla ještě mnohem hlouběji. Její nová kniha, jak už napovídá sám název, totiž podává romantický příběh o Vlastě, české kněžně z Blížejova. Odvážné dívce, která stanula v čele povstání proti knížeti Přemyslovi, aby vyjednala nová a lepší práva pro ženy. Dívčí válka je příběh ze starých českých pověstí, který zná každý. Co nového přinese čtenářkám kniha?
Počet stran: 160

Oldřiška Ciprová je mladá autorka, která dokáže velmi svérázně uchopit okamžiky z českých dějin a jejich osobnostem vdechnout nový život. Některé se více drží historických skutečností, v některých autorka popustí uzdu své fantazii o něco více. Těžko říci, kam až zašla v nové knize Dívčí válka, kterou bych spíše než románem označila novelkou.

Hlavní hrdinkou je Vlasta. Mladičká kněžna a jediná dědička statku Blížejov. Po smrti rodičů i bratra se stane lákadlem pro mnohé muže. Ne, že by toužili po dívce, která mnoho krásy nepobrala a k mužům se staví velmi negativně, ale chtějí především Blížejov. Být pánem na svém panství, to je to, co je láká. Jenže Vlasta znala od mužů od dětství jen bezpráví a tyranii. Otce zabila ve chvíli, kdy bránila sebe a svou matku před jeho krutostí. A když zahynul bratr, ulehčeně si oddechla. Nechce proto na svém panství dalšího muže, který by vládnl nejen statku, pozemkům a poddaným, ale především jí samotné. Ovšem kníže Přemysl na to má jiný názor. Rozhodne se ji provdat za svého oddaného rytíře Ctirada.

Vlasta je přesvědčená, že od smrti kněžny Libuše, která mužskou sílu držela na uzdě, jde opět všechno z kopce. Ženy jsou opět v neprávu a stávají se majetkem svých mužů, který je méně, než jejich kůň a zbroj. Po tom, co je zavražděna její týraná přítelkyně Kateřina, se rozhodne vzít spravedlnost do svých rukou. Vydá se proto se Ctiradem v patách na Vyšehrad, aby požádala knížete Přemysla o vypátrání vraha a dosažení spravedlivého trestu. Netuší, že se tam přimotá do povstání, které vede Kateřinina sestra Lena. Její stoupenci žádají zpět práva pro ženy tak, jak to bylo za kněžny Libuše. A kdo jiný by měl diskutovat s knížetem Přemyslem, než chytrá Vlasta.

Tato historická freska datovaná do konce sedmého století je známá především jako příběh ze starých pověstí českých. Už malé děti se na prvním stupni základní školy učí o dcerách Krokových, o Kazi, Tetě a Libuši. Autorka velmi jednoduše a sympaticky přetvořila část legend na poutavý román, nebo spíše novelku, kde je vše trochu jinak. Kněžna Libuše nevěštila, ale poslala své lidi za Přemyslem oráčem úmyslně. Podle autorky už se s ním vídala a milovala ho. A také tzv. dívčí válka v jejím podání vyzněla trochu jinak. Více romanticky, ale velmi pěkně.

Najednou ploché postavy ze stránek dětských vlastivědných učebnic ožívají před očima čtenářek a prožívají nejen dramatické zvraty, krvavé boje a srdceryvné ztráty, ale především romantickou lásku. Vlasta a Ctirad sice jeden druhého zpočátku nesnášejí, ale okolnosti je donutí alespoň jeden druhého tolerovat. Jenže to by nebyl ten správný román, aby se nezačala rodit láska. Bude však natolik silná, aby překonala Vlastin odpor k mužům? A dokáže Ctirad vnímat svou manželku jako rovnocenného partnera? A jak se postaví k situaci, kdy Vlasta stane v čele povstání? Vydrží jejich rodící se cit tuto zradu, nebo bude vše ztraceno?

Oldřiška Ciprová uchopila tento legendární příběh už tradičně zcela po svém. Nemůžeme proto čekat, že historické události, či v tomto případě přiblížení se pověsti bude dokonale přesné. Ani to není jejím cílem. Podstatné je dát čtenářkám zajímavou zápletku v romantickém kabátku. A to se jí opět podařilo výborně. Na můj vkus však byla knížka příliš krátká. Uvítala bych trochu více popisnosti a také bližší seznámení čtenářů s okolnostmi doby, zvyklostí, atd. To totiž autorka umí dobře, dokázala to již ve svých předchozích románech. Tento mi trochu přijde „šitý horkou jehlou“, nebo spíše psaný „horkým perem“. Škoda, potenciál zde byl velký.

Jako oddechové romantické čtení pro teplé letní večery je knížka Dívčí válka naprosto ideální. Nemusí se u ní moc přemýšlet. Stačí nechat se unášet příběhem a autorčinou představivostí.

Hodnocení: 75%

Knihu zakoupíte ZDE. :)