středa 28. června 2017

Recenze - Audiokniha: Dominik Landsman - Deníček moderního fotra

Máte malé děti? Máte pocit, že zlobivější dítě, než to vaše neexistuje? Myslíte si, že mateřská dovolená je utrpení a už nemůže být hůř? Pak mi věřte, že může. A také věřte, že skoro každý rodič prožívá to, co vy. Ovšem jen málokterý si pak dokáže z toho všeho udělat legraci a převyprávět zdrcující zážitky s ironií a humorem sobě vlastním. Dominik Landsman to dokázal... a tak vznikl Deníček moderního fotra.

Forma: audiokniha
Délka: 5hodin 58 minut
Vydavatel OneHotBook
Interpret: Filip Švarc

Dominik Landsman byl původně realitní makléř. Měsíc před porodem své manželky však přišel o místo a tak se pomalu, ale jistě stával mužem v domácnosti, tedy mužem na mateřské dovolené. Nejprve manželce pomáhal po porodu a po nějaké době se žena vrátila do své práce a s malým Čeňkem, jak se jeho syn "jmenuje", zůstal doma Dominik. Slovo "jmenuje" je v uvozovkách úmyslně. Čeněk se samozřejmě jmenuje ve skutečnosti úplně jinak, ale autor chtěl ukrýt jeho totožnost a ochránit tak synovo soukromí. Vyjadřuje se o něm totiž místy opravdu peprně a skutečný Čeněk až vyroste, by z otce nemusel mít právě velkou radost.

Landsman začal psát původně blog, ve kterém popisoval úděl otce na mateřské, jaké je to žít s těhotnou manželkou, být při porodu, jaké jsou první dny doma a jak drsné může být šestinedělí, atd. Blog se stal velmi rychle oblíbeným a dokonce získal i literární ocenění. Z publikovaných článků časem vznikly dvě knihy - Deníček moderního fotra 1 a Deníček moderního fotra 2. A právě první díl jsem měla možnost poslouchat jako audioknihu.

Jelikož i já tu a tam na zmíněný blog zabloudím a pročítám si články, nebyla pro mě tato audiokniha žádnou novinkou. Navíc i čtenou - vyprávěnou formu trochu znám. Většinou z cest autem, kdy si vybavuji některé pasáže odposlouchané z rádia. Deníček moderního fotra se totiž dočkal také mediální prezentace v rádiovém vysílání. Věděla jsem tedy, do čeho jdu a na co se můžu těšit.

Autor začíná proslovem k budoucím - i stávajícím - otcům, čeho se mají vyvarovat, co je čeká a jak všechno (ne)zvládat. Následuje popis životních situací od těhotenství manželky, návštěvy předporodních kurzů, porodu, šestinedělí až po samotné vyprávění o nezbedném synovi Čeňkovi, jeho patáliích, bolístkách apod. Landsman vše podává s naprostým humorem, sebeironií a čtenář - posluchač se baví. Musím však přiznat, že jsem očekávala trochu více. Možná, když jsem jednotlivé texty četla, přišly mi humornější, možná to bylo tím, že už jsem některé z nich znala a tak mě nerozesmály. Některé mi úsměv na rtech vyvolaly více, některé méně, ale musím přiznat, že jsem se rozhodně neválela smíchy, což jsem od této vychvalované knihy - audioknihy čekala.

Ta hlavní příčina však podle mě tkví úplně jinde. Tím hlavním problémem pro mě vylo samotné vyprávění. Filip Švarc má velmi příjemný, melodický hlas a naprosto skvělý přednes, jenže ten právě v tomto případě nebyl vůbec vhodný. Divadelní přednes se hodí k nějakému románu, novele, básním... ale ne k vyprávění ze života, které navíc bylo napsáno takto jadrně. Kdyby si herec odpustil strojený divadelní styl a četl text tak jak mu prostě "zobák narostl", bylo by to mnohem lepší. Proč vlastně nemohl text namluvit sám autor? Určitě by kladl důraz na jiná slova, než pan Švarc a zvolil by osobnější styl vyprávění. Když si totiž jednotlivé texty čtu, mám pocit, jako bych autora slyšela mluvit. A rozhodně mluví úplně jinak, než pan Švarc. Mluví normálně, přirozeně, nevyumělkovaně.

Je mi líto, že je audiokniha namluvena právě takto, protože místy jsem se přistihla, že nevnímám, co interpret říká, ale místo toto se mi pod kůži zadírá nepříjemný DOKONALÝ přednes, který mi nepřijde vůbec vhodný a hodně mi vadí.

Výše uvedené výtky jsou samozřejmě mé osobní pocity a vjemy a nemusí to tak vidět (slyšet) každý. Deníček moderního fotra je svým způsobem velmi originální a vtipné dílko, které s nadsázkou popisuje strasti a bolístky rodičů i dětí v prvních měsících života. Jsem přesvědčená, že každý rodič se v něčem z vyprávění najde a každý si rád (možná také nerad) připomene chvíle, kdy stál bezradně on sám nad postýlkou s protestujícím dítětem.

Za recenzní kus děkuji webu Audiotéka.cz

Audioknihu můžete zakoupit ZDE.